søndag 22. februar 2009

Lørdag i Florest.

Lørdag våknet jeg opp til strålende sol! Jeg møtte noen venner i byen å så tok vi taxi ut til Ilulius center, et kjøpesenter her. Der dro vi på Starbucks! Første gang jeg har vært der, men sikkert ikke siste :) Veldig god kaffe, men det er dobbelt så dyr som på en vanlig kafè. Men jeg må jo si at det er den beste iskaffen jeg har smakt på lang, lang tid!


Etterpå dro vi med bussen ut til Florest. En landsby som ligger "vegg i vegg" med Cluj. Der er det omtrent ikke asfalt, løshunder overalt og masse møkkete unger! Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan de klarer å få alle dissa ungene. Maria, som bor der og som jeg var med, kjenner nesten alle i byen så vi gikk inn til en stor familie. De bor alle på et rom på kanskje 10/15 kvm og det er hele huset. Det var vel en 6-7 unger de hadde! Å for å få dissa ungene så må vel de andre ungene late som om de sover eller no sånt da! Ikke rart noen blir som de blir! Denna lille møkkafransen er en av barna der:

Bildet under er fra gata de bor. Hvorfor ikke bare henge klesvaska ute i gjørma? De har jo ikke noe annet sted å henge det heller! Og elven som renner i byen er byen søppledynge/badested/vaskested! En herlig blanding!

Noen gutter dreiv å aka. "MARIA!! Kom å ak med oss"!! De ville veldig at vi å skulle ake! Maria aker med jeg syns bakken var veldig bratt så jeg påtok meg oppgaven som fotograf, noe guttene syns var kjempe artig! Bilder av seg selv! Men de fikk lokka meg til slutt og det var ikke så skumelt som jeg trodde:)

Maria har en scooter. Så vi tok den til en resturant. Mamma liker nok ikke dette, men vi hade ikke hjelm og det var skummelt, men gøy! Så spiste vi pizza og drakk litt vin. Og ja...vi tok scootern tilbake å! Hadde ikke gjort det i Norge, men Romania er Romania! Det var en eventfull dag. Ikke som i dag hvor jeg bare har glana på "Home and away"!

1 kommentar:

ellen sa...

Hei, sikkert en spennende dag du hadde. Skjønner du er glad for at du er der du er. Det så nitrist ut i den landsbyen, stakkars folk. Så ikke ut som det var så farlig med skuterkjøring akkurat der,hadde vært værre i cluj og kjøre uten hjelm.Håper du får pakken jeg sendte til deg, klem fra mamman din, glad i deg!