tirsdag 6. januar 2009

Tilbake i Romania

Da var jeg tilbake i Cluj etter en lang reise! Flyreisen fra Torp til Amserdam, fra Amseterdam til Bucharest gikk veldig fint. Men så kom jeg til ankomsthallen og ble med en gang bombardert av taxi-sjøfører som prøver å lure meg for penger! "120 lei til togstasjonen". Jeg begynner å le...jeg har jo bare 140 lei og togbilletten koster hvertfall 53 (83 i mitt tilfelle siden jeg reise på 1. klasse). Men da gikk han ned fra 120 lei til 30! Altså fra 300 kr til 75 kr! Men jeg hadde allerede buss og metrobillet, så jeg kom meg "gratis" til togstasjoen. Jeg tenkte jeg skulle ta en tur på do før jeg gikk på toget (for tog doen er så ekkel). Utenfor trappen ned ble jeg stoppet av nok en taxi-sjåfør som ville kjøre meg. "Jeg skal ta toget jeg", sa jeg. "La meg hjelpe deg så du ikke mister toget", sa sjåføren. Det tar da ikke 20 minutter å tisse! Jeg hadde go tid, noe jeg prøvde å få frem. Men luringen ville tjene litt ekstra. "5 lei" sa han. 5 lei!! Det står på veggen at det er 1 lei og det har kostet 5 lei før! Nei, det var søndag og da koster det 5 lei! Da ringte telefonen og jeg snakket med Maria fra Nederland på engelsk så han forsto godt hva jeg sa. Trøtt, småsyk og sulten....god kobinasjon:"står det dum, rik turist i panna mi! Jeg betaler fader meg ikke 5 lei for å tisse på DEN doen(hull i bakken)". Så dro jeg med meg kofferten opp trappene og kjefta og smelte!

Det er nok av folk som vil lure deg her, hvertfall i hovedstaden. Bare noen minutter senere i toget, var det en mann som ville at jeg skulle bo i sovekupè. Det kostet bare 50 Euro mer...det koster egentlig rundt 50 lei mer...1 lei = ca 2,50 kr, 1 euro= ca 9kr? Litt forskjell... Også han som hjalp meg med kofferten ville ha 5 lei for det. Jeg sa at det har jeg ikke...hadde jeg vist du skulle ha penger hadde jeg gjort det selv. Og jeg måtte virkelig holde igjen, for han var egentlig litt koselig, men jeg holdt på å si: bare fordi jeg er jente betyr ikke at jeg er invalid å ikke klarer å bære min egenkoffert!! Men jeg tenkte det var lurest å holde munn...

Nå er jeg hvertfall tilbake i Cluj, hvor jeg ikke har opplevd å bli lurt! Så det er bra!
I dag skal jeg møte jentene igjen og det blir koselig.
I barnehagen går alt også bra, men jeg kjeder meg der...jeg snakker mest norsk og får ungarsk tilbake! Og på fredag skal jeg lede engelskundervisningen! Gruer meg litt, men det går som det går!

Ingen kommentarer: