torsdag 30. april 2009

Gullkorn fra en barnemunn

Nå som jeg begynner å forstå litt ungarsk er det til tider artig å jobbe med barna. De sier og gjør mye rart. Jeg spurte Mati om hvor gammel han er, for jeg er usikker på om han er 3 eller 4 år. Men til svar fikk jeg: 10! Wow så stor du er a, sa jeg da. Jeg satt på huk og da ble han høyere enn meg, så når jeg sa at da var han stor fikk jeg til svar: ja jeg er stor mens han strakk på hele kroppen for å gjøre seg større!

Men den rareste ungen må være Csongor! Han er meg en fin en! Jeg har jo fortalt at han driver å "dikke dikke" mens han kiler meg under haka! En gang sang han på "twinkle twinkle little star" på ungarsk (han synger hele tiden) og da jeg begynte å synge den på engelsk sa han bare: Nem jo, nem jo! Ikke bra, ikke bra! Eva sparka borti noe i går og sa au. Detta hørte Csongi og kom med noen trøstende ord: Szemmi baj! Ingen problem, det går bra...Men trøstende stemme! Han er søt da og da jeg dro i stad fikk jeg slengkyss å greier!

Apropos Eva; hun er ikke så flink i engelsk, men hun prøver i hvertfall. Jeg snakker ikke så mye med de jeg jobber med fordi de bare snakker ungarsk hele tiden så jeg føler meg litt utenfor. Men vi snakka masse sammen i stad. Jeg tror både hun og Eszter er misførnøyd med Emoke, sjefen. Hun sa hun skulle slutte her til neste år, men at det var en hemmlighet. Begrunnelsen var at hun ikke likte systemet her. Og det skjønner jeg godt. Emoke er trivlig på mange måter, men hun er for eksempel ufattelig dårlig til å informere. I dag sa hun til meg: foresten i morgen er barnehagen stengt. Jeg viste det fordi jeg spurte Eszter. Men jeg mener hun burde ha informert meg om dette allerede i forrige uke! Og en annen ting; vi har veldig liten uteplass for at alle 3 avdelingene skal være ute sammen. De er ute sammen en stund som regel når det er fint vær, men vi har i grunn få utetider. De minste har fått kl. 10. Noe Eszter og Eva som jobber med de minste mener er litt tidlig. De skulle gjerne hatt hvertfall et par dager litt senere de å. Men det er det selvfølgelig Emokes avd. som får! Som sagt er hun trivlig på mange måter, men som sjef...hun gjør det hun vil fordi HUN er sjef!

Nesten uke får vi en ny gutt i den minste avd. og Abel kommer tilbake. Abel er en gutt på 2 år som må ha noe angst greier. Han har endelig begynt å spise, men han leker ikke. Han bare sitter i vinduet og venter på mamman sin. Og han har gått i barnehagen en stund nå. Og så gråter han...hver dag..masse! Og den han liker best....det er meg! Når jeg synger Brannmann Sam, da slutter han å gråte! Så blir en festlig uke for Eva og Eszter! Så derfor kan det hende jeg må ned å hjelpe til litt med Abel da. Jeg skjønner dessuten ikke hvorfor de setter inn flere barn. Barnehagen er jo full! Snart må vi begynne å stable i høyden! Vi har jo ikke plasse rundt bordet snart!

Snart skal vi ha en åpen engelskundervisning så foreldrene kan se. Så jeg har satt opp intensiven skikkelig for å lære farger og klær å sånn! Hele tiden spør jeg: whitch color is this?? Og det begynner å gi belønning. De eldste barna kan, og nå begynner de minste og å kunne fargene. Men det er litt igjen altså. Men i stad; Janka som er den mest sjenerte i hele barnehagen sa til meg: Hege this is Csengele! Hun mente This belongs too Csengele. Men likevel...jeg har aldri hørt hun si et kvekk engelsk...ikke under undervisningen en gang! Så da ble jeg litt stolt av henne!

Men nå er det langhelg og deilig er det. Så til mandag er Æge på plass igjen! De minste kaller meg nemlig det!

1 kommentar:

Kine sa...

hei=) lo litt i dette innlegget, hores litt artig ut og jobbe i barnehage aassa da;)