mandag 25. mai 2009

Bursdagshelg!

Lørdags morgen begynte med litt stress. Jeg liker selvfølgelig å sove så det var venskelig å komme seg opp og jeg kosa meg litt vel lenge med frokosten...så da jeg så hagen begynte å tømme seg for unger og voksene måtte jeg ta resten av frokosten i hånda og løpe ned til bussen! Vi hadde nemelig besøk av en venne-barnehage fra Ungarn og vi skulle på tur til Turda og jeg fikk bli med. Egentlig spurte sjefen min om jeg kunne hjelpe til...men jeg var bare på tur jeg! Hjalp ikke med noe jeg...men jeg har hørt nå da at de andre har smurt brødskiver.

Uansett...siden jeg kom litt sent var bussen allerede fylt opp. Noen foreldre kjørte også, så da fikk jeg sitte på med en familie. Og det er min yndlingsfamilie her i barnehagen! Foreldrene er kjempekoselige og snakker veldig godt engelsk, mye på grunn av at selskapet de eier har no greier i USA. Og så har de en søt liten jente og en gutt. Gutten er 7 år og kjempeflink i engelsk! Han er den flinkeste av alle barna og den eneste jeg kan ha en ordentlig samtale med. Så jeg ble veldig glad for å sitte på med dem.

Disse bildene (over) er tatt fra saltgruvene i Turda. Det var fryktelig kaldt (noe ingen hadde fortalt meg på forhånd, så jeg er veldig glad jeg fikk låne genser av en mamma). Det hvite på veggene er salt. Jeg hadde heldigvis en grei kollega som oversatte alt guiden sa. Så disse gruvene er fra 1700-tallet. Det siste bildet...der hadde ikke du turt å gå mamma! Det er bygd en "gangsti" som en tynn veranda rundt ett digert hull, og det er fryktelig langt ned. Jeg har ikke høydeskrekk, men jeg må innrømme at jeg kjente det i beina når jeg sto der på kanten å titta ned!
Etterpå kjørte vi et lite stykke til en dal. En stor kløft mellom noen høye fjell. Veldig vakkert der. Bortsett fra fryktelig mange biller! Jeg skulle tatt bilde av dem, for dere tror sikkert bare at jeg overdriver størrelsen fordi jeg er redd for dem. Men de er brune og på størrelse med en stor tordivel og de flyr! De lå døde i stien tråkka ned! For å si det sånn...jeg var førstemann av alle sammen ut av skogen! Og vi var mange på tur...og tror du ikke jeg får en sånn en på meg a! Blææ!
Så dro vi enda litt videre å spiste. Der var det bille-fritt! Det var god mat og veldig fint der...men jeg begynte å titte veldig på klokka...jeg skulle jo på fest! Men siden jeg dro hjem med bil kom jeg før bussen hjem. Da var det rett i dusjen, på med klær og fikse maska litt! Og så trava jeg så fort at jeg fikk de vannblemmene! Jeg møtte Maria som fortalte at de andre kunne ikke komme...de var så opptatt med no jobbgreier...Jeg sa: det er for dumt til å være sant! Men de var å venta på meg på en bar. Og klokken 12 gikk vi utenfor. Da sang de for meg og de spratt champagne! Og jeg fikk gaver. Ingen av de andre har fått champagne... :P Etterpå dro vi å dansa ( jeg barbeint). Og jeg tror de vannblemmene har blitt litt infisert!
På søndag var det jo dagen. Tusen takk for meldinger og gaver alle sammen! Jeg fiksa kake og dro til noen venner og så på film!
Mandag: Bursdag i barnehagen! Barna tegna til meg. Og jeg fikk muffins av Bence ( gutten i bilen jeg kjørte med). Han hadde baka til meg med mammaen sin. Og av sjefen fikk jeg sjokolade og kjempefin rosebukett. Jeg hadde ikke forventa det da...jeg har jo ikke gitt dem noe når de har hatt bursdag. Og fra før har jeg fått en topp av en annen kollega. Jeg viste bilder av Norge og fortalte. De syns det var artig med kongen og dronningen! Og da jeg viste mat kom det fra hele gjengen: ÆSSJJJ!! Forikål og fisk...og brunost...det syns de så ekkelt ut! Og jeg serverte kjeks med brunost. Tror bare halvparten turte å smake! En gutt likte det ikke med resten av de som turte forsynte seg flere ganger. Og han ene sa: Det er kjempegodt, smaker som sjokolade!! David du må smake...det er sjokolade! De er søte da...Og så laga jeg kake som å var litt skummel...jordbær og druer (norskflagg faktisk). Men alt i alt en veldig fin helg og mandag!


2 kommentarer:

HegeiRomania sa...

Jeg beklager mangelen på avsnitt, men det går ikke å ha det! den vil ikke...kanskje det er for langt.

Kine sa...

Saa koslig det hortes ut som;) sjokolade 9g brunost. hmm sikkert forde det er veldigsott;) 23 aar og stor jente;D