torsdag 11. desember 2008

Hjem fra Bucharest.

Sist fredag satt jeg meg på toget, alene, til hovedstaden: Bucharest! Det tok nok 10 timer, siden toget hadde forsinkninger her og der. Men jeg kom da frem og med hjelp fra en snill dame på toget fant jeg også frem til undergrunnen. Uten hennes hjelp hadde jeg nok slitt litt. Men jeg kom meg til hotellet til slutt. Et kjempefint hotell og det viste seg også at min tyske romvennine og jeg hadde fått tildelt det største rommet! Endelig litt flaks til meg å! Men vi hadde litt uflaks da vi skulle hjem. I det vi løp inn på perongen så vi toget kjøre fra oss! Men en mann kjørte oss for 55lei (ca. 130-40kr). Det var jo kjedelig siden jeg hadde kjøpt returbillet, men det var deilig med bil å. Gikk fortere og vi fikk pauser. Doen på toget er ikke mye å skryte av så da var det greit men litt bedre do-forhold!




På on-arrival-seminaret traff jeg 8 andre frivillige fra Cluj, byen jeg bor i. Jeg ble også kjent med noen rumenere som skal ut i Europa å være frivillige og 3 andre jenter som bor i andre byer. Jeg skal være så ærlig at jeg først tenkte: herre, jeg passer ikke inn med disse folkene! Her kommer jåla fra Norge! Jeg er den eneste omtrent som bruker sminke og folk rundtom i Europa kler seg anderledes enn nordmenn. Men jeg måtte jo gi dem en sjanse og ikke være så overfladisk at jeg dømmer folk på sånt teit grunnlag! Å det er jeg glad for at jeg gjorde. Ja, vi er en gjeng med masse forskjellige folk, men vi hadde en super uke i hovedstaden og den moroa skal vi ta med oss videre til Cluj! Så i morgen alt er det "reunion".


Jeg har opplevd mye de siste ukene så det er vanskelig å huske alt. Derfor legger jeg til litt bilder og forklarer så kan dere se!

Dette er rommet mitt. Jeg er fornøyd med standaren, men jeg trenger et skap til klærne mine og litt pynt å sånn. Men jeg skal da klare å få det litt mer hjemmekoselig! Jeg har funnet ut at jeg har vært ganske så heldig. Et av prosjektene jeg søkte på og ville gjerne til kjenner jeg nå de to frivillige de valgte (for det var jo ikke meg!). Men de bor i en liten landsby utenfor Cluj uten asfalterte veier og kuer i gatene (hadde vært en opplevelse det å). Men de har ikke varme på rommet(!) og de får ikke alt det de har krav på. Så jeg er glad jeg er her jeg er.

Tegninger fra barna.

Bildet over er fra Bucheresti og er Europas største administrative bygning! Ganske bisarrt å være inni der og se denne flotte bygningen når Romanias befolkning er så fattige. Causecus (usikker på stavemåten) verk! Bygningen har flotte lysekroner (bildet under) og er enda ikke ferdig, men de holder på mens en liten gategutt på ca. 10 år spurte oss om fyr for å tenne røyken. Da blir det lissom litt feil!


Men rumenere kan dette med å pynte til jul. Hele byen er full av lys. Ikke helt som i Larvik. Også Cluj er full av lys i alle farger, men jeg har ikke fått tatt bilder av det enda!


Og noen bilder av meg...Bak meg er det noen busker formet som hest og kjerre. Veldig fint!

Vi var på et museum med rumenske hus fra gamledager. For spesielt interesserte kan jeg legge til bilder av husene å, men for nå tenkte jeg det var litt artigere med bilde av meg ved julekrybbe-utstillingen på museet!
Jeg liker Romania godt. Menneskene er så hjelpsomme. Står du med kartet er det nesten garantert at noen kommer å hjelper deg. Men landet er "slitt". Og fullt av løshunder! Så man må passe på hvor man tråkker hen å hvis dere skjønner hva jeg mener!
Bildet under er fra utsikten fra hotellet.

2 kommentarer:

ellen sa...

Høres bra ut Hege, håper du vil trives etter at du har blitt kjent med flere av de frivillige. Du har nok vært heldig med arbeidsforhold og bosted ja. Klem fra mamma!!!

Camilla sa...

Dette ser jo kjempefint ut! Godt å lese at du er på vei til å finne din plass. En award på bloggen min til deg;)